.: Dengan Menyebut Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang :.
"4 Lil One sebuah blog yang menghimpunkan pelbagai artikel daripada web dan media cetak yang didedikasikan khas untuk memberikan maklumat, panduan dan bimbingan serta perkongsian pengalaman mengenai Kehamilan, Penyusuan Susu Ibu, Penjagaan Bayi dan Kanak-kanak, Pemakanan serta aktiviti-aktiviti yang berkaitan kekeluargaan. Semoga info-info di blog ini dapat membantu ibu bapa semua terutamanya 1st time parent."

26 October 2010

Anatomi Tubuh Bayi Baru Lahir

Jangan kecewa jika bayi baru lahir kelihatan agak berbeza dari apa yang anda jangkakan. Dia mungkin kelihatan lebih kecil dan amat mudah tercedera. Saiz kepalanya yang kecil mungkin dilitupi bahan berminyak putih (verniks). Ikuti anatomi lengkap tubuh bayi baru dilahirkan serta fungsinya.

 

1) Bahagian Kepala

~ Berbentuk ganjil: Ia disebabkan oleh tekanan semasa proses kelahiran. Kepalanya akan kelihatan kembali normal dalam masa dua minggu.

 

~ Fontanel: Terletak di atas bahagian kepalanya dan merupakan bahagian tompok yang lembut. Ini kerana tulang tengkoraknya masih belum bersambung. Pada usia bayi anda mencecah 18 bulan, tulang tengkorak di bahagian ini sepatutnya bersambung.

 

2) Kelopak Mata

~ Kelihatan membengkok kerana disebabkan tekanan semasa kelahiran, Seeloknya minta doktor atau bidan memeriksa mata bayi anda kerana ada kalanya bayi mungkin terkena jagnkitan.

 

3) Tangan dan Kaki

~ Berwarna Kebiruan: Ia berlaku kerana peredaran darah bayi anda yang masih belum mampu berfungsi dengan sempurna. Jika anda mengalihkan bayi anda pada kedudukan lain, warna kebiruan ini mungkin akan bertukar menjadi merah jambu.

 

4) Rambut

~ Bayi anda mungkin berambut lebat atau juga mungkin dilahirkan botak.

 

5) Mata

~ Bayi anda dapat melihat pada waktu lahir jika anda memegangnya dalam jarak 20cm (18inci) dari wajah anda.

 

6) Buah Dada

~ Buah dada bayi anda mungkin kelihatan membengkak melahan mengeluarkan sedikit susu. Ini merupakan perkara biasa bagi kedua-dua jantina. Bengkak ini sepatutnya susut dalam jangka masa dua hari. Ingat! Jangan picit keluar susu itu!

 

7) Tunggal Tali Pusat

~ Akan gugur dalam masa 7 hari.

 

8) Tangan

~ Hanya boleh menggenggam erat jari anda jika disuakan didalam genggamannya.

 

9) Kemaluan

~ Bagi bayi yang baru dilahirkan, bahagian kemaluannya akan kelihatan besar (bayi lelaki dan perempuan). Mungkin juga terdapat lelehan dari faraj bayi perempuan kerana disebabkan oleh hormon ibunya. Bagaimanapun ia akan hilang tidak lama kemudian. Bagi bayi lelaki pula, zakarnya akan ertarik ke atas groinnyam jika anda bimbang berjumpalah dengan doktor.

 

10) Najis

~ Ketika dilahirkan, usus bayi mengandungi bahan gelap dan melekit. Ia dipanggil mekonium. Najs bayi akan berubah warna sebai sahaja bayi mula makan.

 

11) Kaki

~ Biasanya kelihatan agak pengkar kerana bayi anda mengerekot sepanjang masa ketika di dalam rahim anda.

 

12) Kulit

~ Kulit mengelupas : Selain bintik dan ruam yang menjadi perkara biasa pada bayi, dia juga mengalami kulit mengelupas terutama pada bahagian kaki dan tangan. Ia sepatutnya hilang dengan sendiri dalam masa beberapa hari.

 

~ Lanugo : Bulu roma halus ini mungkin kelihatan agak ketara terutama pada bayi yang dilahirkan awal. Bagaimanapun lanugo akan tanggal dalam masa 2 minggu.

 

~ Verniks : Berwarna putih dan berminyak. Ia merupakan bahan yang melindungi kulit bayi semasa di dalam rahim. Ia mungkin juga meliputi seluruh badan bayi, boleh dibersihkan (dilap) dengan mudah.

 

13) Tanda Lahir

~ Tanda Merah : Dikenali juga sebagai gigitan burung bangau. Biasanya terdapat pada kelopak mata, dahi dan belakang leher. Tanda ini mengambil masa setahun untuk hilang.

 

~ Tanda Lahir Strawberi : Tanda yang agak membimbangkan ibu bapa kerana saiznya perlahan-lahan menjadi semakin besar. Tanda ini hilang apabila anak anda mencapai usia 5 tahun.

 

~ Tompok Biru : Dikenali sebagai tompok biru Mongolia. Biasanya ditemui di sekitar punggung bayi yang berkulit gelap.

 

 

Sumber: Pa&Ma

0 orang sumbangkan pendapat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...