.: Dengan Menyebut Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang :.
"4 Lil One sebuah blog yang menghimpunkan pelbagai artikel daripada web dan media cetak yang didedikasikan khas untuk memberikan maklumat, panduan dan bimbingan serta perkongsian pengalaman mengenai Kehamilan, Penyusuan Susu Ibu, Penjagaan Bayi dan Kanak-kanak, Pemakanan serta aktiviti-aktiviti yang berkaitan kekeluargaan. Semoga info-info di blog ini dapat membantu ibu bapa semua terutamanya 1st time parent."

26 November 2010

::Tahukah Anda?:: Polisi Penyusuan Susu Ibu

  Sumber: SusuIbu.com

 

Tahukah anda bahawa negara kita mempunyai Polisi Penyusuan Ibu Kebangsaan?

Polisi ini menyatakan...


"Semua ibu digalakkan menyusukan anaknya dengan susu ibu SAHAJA selama 4 ke 6 bulan dan meneruskannya sehingga anaknya berumur 2 tahun. Makanan tambahan perlu dimulakan semasa anak berumur 4 ke 6 bulan.”


Usaha pada peringkat kebangsaan ini tidak berakhir dengan polisi sahaja, malah garis panduan juga disediakan bagi hospital-hospital menjayakan Usaha Penyusuan Susu Ibu.

Terdapat 10 langkah penting untuk menjadikan sesebuah hospital itu Hospital Rakan Bayi (Baby Friendly Hospital):


1. Mengadakan SATU POLISI bertulis mengenai penyusuan ibu.
2. Melatih semua kakitangan kesihatan dalam kemahiran yang diperlukan untuk melaksanakan polisi ini.
3. Memberitahu ibu-ibu memulakan penyusuan ibu dalam 1 jam selepas bersalin.
4. Membantu ibu-ibu memulakan penyusuan ibu dalam masa 1 jam selepas bersalin.
5. Memberi tunjuk ajar kepada para ibu mengenai cara penyusuan yang paling baik.
6. Menentukan bayi baru lahir tidak diberi minuman atau makanan selain daripada susu ibu, melainkan atas sebab-sebab perubatan.
7. Mengamalkan "Rooming-In", di mana bayi dan ibu diletakkan bersama setiap masa (24 jam sehari)
8. Menggalakkan penyusuan ibu mengikut kehendak bayi.
9. Menentukan bayi tidak diberi puting tiruan atau puting kosong.
10. Membantu penubuhan kumpulan penyokong penyusuan ibu dan rujuk ibu-ibu kepada kumpulan ini apabila keluar dari hospital atau klinik.


Walau bagaimanapun, usaha semurni ini tidak akan berjaya seandainya, ibu itu sendiri tidak berkemahuan memberikan susunya kepada bayinya yang baru lahir. Segala langkah yang diusahakan oleh pihak hospital ataupun badan kerajaan yang dipertanggungjawabkan ini tidak akan berhasil sekiranya IBU itu sendiri tidak mengambil inisiatifnya sendiri untuk melaksanakan TANGGUNGJAWAB tersebut.

-->> Baca Seterusnya

Kisah dan tauladan ~ Kisah yang Harus Dicontohi..

Sumber dan Kredit kepada : Nizamullah (rakan Blogger)

 

Suatu hari, seorang ustazah travel, Dia singgah di rumah seorang sahabatnya yang mana pasangan suami isteri tersebut adalah guru biasa. Sisuami seorang guru penolong kanan. Beliau tiba di rumah sahabatnya ini sekitar tengahari tapi belum zohor. Kedua-dua suami isteri ini masih di sekolah. Walau bagaimanapun beberapa orang dari 8 orang anak mereka yang ke semuanya lelaki yang mana yang paling tua dalam tingkatan satu & yang paling muda masih bayi sudah pun pulang dari sekolah. Waktu zohor masuk, abang yang tua mengajak semua adik-adiknya yang baru pulang untuk solat berjemaah dengan dia sendiri sebagai imam.

Sewaktu dalam rakaat kedua, salah seorang adiknya yang berumur lingkungan 8 tahun pulang. Tanpa bertangguh tatkala melihat jemaah yang sedang solat, dia mengambil wudhu' dan solat bersama jemaah, ia ikut ruku' apabila imam ruku'. Dia ikut sujud apabila imam sujud. Dan selesai imam memberi salam,dia bangun menyelesaikan satu rakaat solatnya yang tertinggal. Subhanallah. .. adik yang berumur 8 tahun ini sudah pandai masbuk... ustazah yang melihat terkejut dan kami yang mendengar mengucap memuji ALLAH. Bayangkan betapa taatnya anak-anak yang masih kecil ini menunaikan perintah ALLAH tanpa pengawasan kedua orang tua mereka atau mana-mana orang dewasa dan tanpa disuruh-suruh. Cerita tak berakhir di situ.

Ustazah bermalam di rumah sahabatnya itu. Apabila subuh, ustazah menyangka dialah yang paling awal bangun kerana dia bangun selesai sahaja azan subuh berkumandang kalau saya tak lupa. Takjubnya dia apabila ke bilik air dilihatnya anak-anak kecil sedang sibuk ambil wudhu'. Bayangkan 7 orang budak lelaki dengan yang paling tua berumur 13 tahun dan yang ke tujuh ntah berapa tahun sibuk mengambil wudhu' di bilik air di waktu subuh paling awal. Si ayah menunggu anak-anaknya di tikar sembahyang dengan sabar sambil berzikir.

Mereka solat jemaah sekeluarga (termasuk ustazah). Sewaktu hendak mula solat,si ibu meletakkan anak bongsunya yang masih bayi (yang sedang jaga) di sisinya. Ajaibnya anak ini tidak menangis mengganggu jemaah sepanjang mereka solat. Dan sekali lagi cerita tak berakhir di situ.

Ustazah tersebut ingatkan hendak sambung tidur kerana penat travel semalamnya tak surut lagi. Alangkah terkejutnya dia apabila hendak melipat sejadah, si ayah berpusing menghadap jemaah sambil berkata, "Anak-anak.. . hari ni ayah nak beri kuliah mengenai solat dan puasa... ". Dan 8 orang anak termasuk si ibu dengan tekun mendengar kuliah subuh yang disampaikan.

Subhanallah. ... bila ditanya kepada si ibu mengapa didikan sedemikian diberi kepada anak-anaknya? Dia menjawab bahawa itu persediaan dia dan suaminya sebelum mati. Mereka berharap agar anak-anak lelakinya yang 8 orang itu dapat membacakan sekurang-kurangnya fatihah untuk mereka jika ditakdirkan mereka pergi dulu.. Lagipun anak-anak mereka semuanya lelaki... Pasangan suami isteri ini tak sanggup melihat anak-anak mereka terabai tanpa pedoman... cuba kita tanya diri kita sendiri...

-Berapa ramai keluarga Islam hari ini yang dapat mengamalkan solat jemaah dalam keluarga ???

-Berapa ramai anak-anak Islam berumur 8 tahun yang pandai solat masbuk???

-Berapa ramai anak-anak berumur 13 tahun yang pandai mengimami solat memimpin adik-adik mereka ???

-Berapa ramai ibubapa yang berjaya mendidik anak-anak mereka sedemikian rupa yang taat melaksanakan perintah ALLAH tanpa suruhan dan pengawasan mereka yang lebih dewasa ???

-->> Baca Seterusnya

12 November 2010

Pelindung ibu dan bayi

Sumber: Norlaila Hamima Jamaluddin (2010). Pelindung ibu dan bayi. MyMetro. 1 Ogos.



“TERLALU sikit, puas cuba beri anak susu badan tetapi dia macam tak puas, asyik menangis saja. Akhirnya saya dan suami mengalah, berikan Aina susu formula. Lebih senang, terutama bagi saya yang kerap bertugas di luar daerah. Kalau dipaksa beri, payudara saya yang terasa sakit.

“Kawan cerita, mereka tidak cukup tidur malam kerana terlalu kerap bangun menyusukan anak,” kata seorang wanita ketika menunggu giliran untuk pemeriksaan bulanan kehamilan.
Terpaksa bangun malam menyusukan anak? Letih dan mengantuk pada siang hari? Ia bukan masalah, sebaliknya itulah keistimewaan menjadi ibu, kata Sheemi Mayanti Abdul Jalil, 29, yang menyusukan anak sulungnya secara eksklusif selama enam bulan.
Kini dia masih meninggalkan bekalan susu badan (yang dipam setiap hari) walaupun anaknya berumur 17 bulan. Tiada susu formula untuk si kecil kerana Sheemi percaya susu ibu jauh lebih baik daripada susu formula paling mahal di pasaran.

Jika hendak bercerita kebaikan, semua wanita terutama yang bergelar ibu, sudah tahu. Malah maklumat mengenai manfaat dan kebaikan susu ibu berlambak di Internet dan saban tahun dipaparkan di semua media setiap kali menjelang Minggu Penyusuan Badan bermula hari ini hingga Sabtu depan (7 Ogos). Manfaat memberi susu badan akan dinikmati ibu dan anak.

Bagi anak, dia mendapat semua khasiat diperlukan sesuai dengan umurnya. Susu ibu adalah makanan lengkap untuk bayi dan tiada susu formula yang mampu menyaingi kehebatan susu ini kerana ia mengandungi antibodi untuk melindungi bayi daripada jangkitan penyakit.
Ia juga membantu perkembangan otak dan sistem saraf bayi. Bayi yang diberi susu badan juga menunjukkan perkembangan psikomotor (hubungan antara otot dan otak) dan emosi lebih baik.
Bayi yang diberi susu badan kurang mengalami masalah alahan berbanding bayi yang membesar dengan susu formula. Penyusuan badan juga sebenarnya merangsang pembentukan rahang bayi dan mengurangkan masalah gigi berlubang.

Tahukah anda, susu formula mengandungi gula walaupun rasanya tidak manis, dan ini sebabnya kebanyakan kanak-kanak yang diberi susu formula, terutama sejurus sebelum tidur, mempunyai masalah gigi reput dan berlubang.

Itu sebahagian daripada manfaat untuk bayi. Pada ibu, penyusuan badan mempercepatkan penyembuhan luka dan pengecutan rahim supaya kembali ke saiz asal serta menghentikan pendarahan selepas bersalin, kata Penasihat Penyusuan Badan Hospital Assunta, Sister Vara Letchime.

“Ia membentuk ikatan perasaan antara ibu dan anak, mengurangkan risiko berlakunya kemurungan selepas bersalin atau meroyan. Memang kebanyakan wanita berasa sedih selama beberapa hari selepas bersalin. Ia perkara biasa, tetapi kesedihan ini hilang perlahan-lahan apabila ibu menyusukan bayi mereka.

“Memberi susu badan sebenarnya memberi lebih kebebasan untuk anda pergi berjalan dan tidak perlu bimbang kehabisan stok kerana ia ada di badan anda.

“Selagi anda mengamalkan pemakanan seimbang dan sihat, anda menghasilkan susu yang baik untuk anak. Uniknya komponen susu badan ini berubah-ubah mengikut pertambahan usia anak,” katanya.

Penyusuan badan juga memberi perlindungan tambahan kepada ibu kerana ia mengurangkan risiko mendapat kanser payudara dan ovari — dua jenis kanser wanita paling ditakuti.
Kanser payudara memberi banyak kesan kepada penampilan dan psikologi seseorang wanita manakala kanser ovari dikelaskan sebagai kanser paling teruk kerana ia sukar dikesan.
Satu perkara penting yang perlu anda ketahui ialah penyusuan badan adalah cara terbaik untuk menurunkan berat berlebihan yang anda ‘kumpul’ sepanjang tempoh kehamilan.
Kajian mendapati setiap kali anda menyusukan bayi, kira-kira 500 kalori hilang tanpa perlu bersusah payah bersenam. Pada keadaan biasa kita perlu berlari atau naik tangga selama 64 minit; joging atau berbasikal (72 minit); senaman aerobik (90 minit) atau dua jam berbasikal untuk membakar kalori sebanyak itu.

Susu terlalu sikit?
Menurut Vara, isu ketiadaan susu atau susu badan terlalu sedikit hanya mainan psikologi. Setiap wanita yang melahirkan anak dianugerahkan Tuhan dengan makanan untuk bayi (susu).

Pengeluaran susu badan berlandaskan konsep ada permintaan, baru ada penghasilan. Maknanya jika bayi tidak diberi susu badan, penghasilan susu berkurangan dan berhenti selepas satu tempoh tertentu.

“Ramai wanita anggap kemahiran menyusukan bayi datang secara semula jadi selepas melahirkan anak. Kemahiran ini perlu dipelajari; baru anda dapat menyusukan bayi dengan baik dan ia secara tidak langsung menggalakkan penghasilan susu badan,” katanya.
Apa perlu dilakukan? Teruskan penyusuan walaupun anda berasakan susu yang keluar sangat sedikit. Bayi anda bijak, dia akan hisap susu dan berhenti apabila terasa kenyang; tidak akan tahu berapa banyak susu masuk ke dalam perutnya. Kuantiti yang anda rasakan ‘sedikit’ itu mungkin cukup untuknya untuk sekali susuan.

Pada awalnya susu yang keluar memang sedikit. Teruskan memberi rangsangan (menyusu bayi dengan betul); pengeluaran susu akan lebih tetap selepas tiga hari melahirkan anak.
Beberapa faktor boleh mempengaruhi pengeluaran susu seperti kurang rangsangan, cemas dan bimbang, merokok, minum minuman beralkohol, kurang keyakinan serta tidak mendapat sokongan, khususnya daripada suami dan ahli keluarga, untuk menyusukan bayi.
Ada yang bertanya adakah makanan khusus yang boleh meningkatkan penghasilan susu badan? Tiada. Yang perlu dilakukan hanya mengamalkan pemakanan seimbang dan banyakkan minum air; sekurang-kurangnya satu hingga satu setengah liter sehari.
“Wanita yang menyusukan anak memerlukan lebih kalori (300 hingga 500 kalori) berbanding wanita lain. Cara mendapatkannya ialah makan kerap iaitu lima hingga enam kali sehari dan lebihkan pengambilan protein.

“Larangan makan ayam kerana takut gatal, terutama bagi wanita yang bersalin melalui pembedahan, sebenarnya tidak praktikal kerana ayam mengandungi protein yang sangat diperlukan untuk penyembuhan luka. Kalau tidak mahu makan ayam, kena ganti dengan sumber protein lain.

“Susu yang dirumus untuk ibu juga baik bagi membantu wanita mendapat kalori harian secukupnya kerana ia biasanya mengandungi vitamin D, asid folik dan mineral. Ramai bertanya mengenai makanan yang perlu dielak ketika menyusukan bayi.
“Tiada kaedah khusus untuk menentukannya, ia diketahui melalui kaedah cuba – kalau nampak bayi tidak selesa, periksa balik apa makanan yang anda ambil,” kata Perunding Pemakanan, Siti Wahida Mhd Halil.

Bagaimanapun, Siti Wahida mengingatkan wanita supaya tidak mengambil ubat atau persediaan herba sebelum atau selepas bersalin kerana ia boleh menyebabkan lebih banyak pendarahan ketika bersalin secara normal atau pembedahan. Pengambilan persediaan herba ini dibenarkan enam minggu selepas bersalin.

Cara meningkatkan pengeluaran susu:
> Letakkan bayi dekat pada payudara

> Jangan berikan puting getah pada bayi, kerana ia boleh mengelirukannya dan mengurangkan masa menghisap susu badan

> Galakkan bayi menyusu sekerap mungkin. Lebih kerap anda menyusukan bayi, lebih banyak susu akan dihasilkan
> Penghasilan susu berlandaskan konsep ada permintaan, ada bekalan
> Jangan hadkan kekerapan menyusukan anak

> Beri susu dari kedua-dua belah payudara. Jangan tertumpu pada sebelah saja supaya penghasilan susu setara

> Rehat sebanyak mungkin dan bertenang ketika menyusukan bayi bagi melancarkan aliran susu

> Jangan berasa terpaksa menyusukan anak dan tidak sabar menunggu anak habis menyusu. Beri masa kepada anak dan diri sendiri kerana ia proses belajar untuk anda berdua

Cara penyusuan yang betul
> Letak bayi pada posisi selesa (sama ada anda berbaring mengiring) atau duduk dengan memangkunya

> Pastikan kedudukan anda juga selesa

> Sentuh mulut bayi dengan puting anda sehingga dia membuka mulutnya. Dekatkan bayi ke dada dan pastikan puting serta bahagian areola masuk sepenuhnya dalam mulut bayi

> Jika bayi atau ibu nampak tidak selesa, tarik puting daripada mulut bayi dan mulakan semula

> Susukan bayi hingga dia kenyang iaitu sehingga bayi melepaskan puting ibu secara spontan

> Selepas selesai penyusuan di sebelah payudara, beri bayi susu daripada payudara sebelah lagi

> Tanda penyusuan betul ialah apabila mulut bayi terbuka luas, dagunya menyentuh payudara ibu, bibir bawah dalam keadaan normal (tidak terlipat ke dalam mulut) dan anda boleh lihat tindak balas ketika menyusu

Masalah biasa penyusuan badan
Antara masalah yang sering dialami wanita ialah payudara bengkak kerana banyak susu. Cara mengurangkan bengkak ialah dengan menyusukan bayi dengan kerap dan mengepam susu (supaya ia boleh disimpan dan diberi kepada anak kemudian).

Jika bengkak masih tidak hilang, tuam payudara dengan tuala yang direndam dalam air hangat (elak terkena puting dan areola iaitu bahagian berwarna gelap sekeliling puting). Ulang beberapa kali sehingga rasa sakit dan bengkak berkurangan. Anda juga boleh mengurut payudara perlahan-lahan ke arah puting untuk merangsang aliran susu.

Pada masa sama wanita kerap menghadapi masalah puting terasa sakit dan pedih. Ia mungkin disebabkan beberapa perkara seperti:

> Kaedah penyusuan yang tidak betul
> Keradangan akibat fabrik pakaian
> Menarik bayi menjauhi payudara ketika mulutnya masih tertutup — tindakan ini boleh menyebabkan geseran kuat pada puting

Cara mengatasi:
> Belajar cara penyusuan yang betul. Pastikan puting dan bahagian areola masuk ke dalam mulut bayi. Cara betul untuk menarik payudara daripada bayi anda ialah dengan menekan dagu bayi perlahan-lahan supaya mulutnya terbuka. Kaedah ini dapat mengurangkan geseran pada puting

> Mulakan penyusuan di belah payudara yang tidak sakit kerana pada ketika ini daya sedutan dari mulut bayi anda lebih kuat

> Tuam tuala panas di sekeliling payudara sebelum memulakan penyusuan untuk merangsang pengeluaran susu

> Sapukan sedikit susu pada payudara anda terutama di bahagian areola untuk melicinkan dan melegakan tisu

> Sapukan krim jika perlu (selepas penyusuan) Bila susu perlu dipam? Menurut Vara, ia boleh dilakukan dalam beberapa keadaan seperti bayi tidak cukup matang untuk menghisap susu atau memerlukan susu anda (contohnya kes bayi lahir tidak cukup bulan); payudara menjadi bengkak dan ibu bercadang kembali bekerja.

“Wanita yang hendak kembali bekerja disaran memerah susu dua minggu lebih awal untuk membiasakan bayi menerima susu dari botol. Pada suhu bilik, susu diperah boleh bertahan sehingga lapan jam dan 24 hingga 48 jam jika disimpan dalam peti sejuk bahagian bawah.
“Susu boleh tahan hingga tiga bulan jika disimpan di bahagian dingin beku (bagi peti sejuk dua pintu). Pastikan susu ini tidak diletakkan di bahagian pintu kerana suhu berubah setiap kali ia dibuka.

“Ketika di tempat kerja, pam susu anda beberapa kali sehari mengikut keperluan. Lakukan juga pada waktu malam sebelum tidur supaya bayi anda mempunyai bekalan susu yang cukup ketika anda tiada di rumah.

“Pada hujung minggu pun kalau boleh pam juga susu, untuk memastikan bekalan susu sentiasa ada. Ini yang saya lakukan sehingga anak berusia lebih setahun.

“Saya tidak pernah beri anak susu formula kerana yang lebih baik sudah ada, lagi pun ia percuma. Dalam hal penjagaan anak, terutama penyusuan dan pemakanan, saya memang ikut buku.

“Malah ayah dan suami adalah orang paling sibuk memastikan si kecil mendapat khasiat susu ibu sepenuhnya,” kata Sheemi yang masih mengekalkan bentuk badan seperti ketika anak dara dulu.
-->> Baca Seterusnya

MAma oh Mama! Awas puting bayi!

Sumber: Awas puting bayi!. Kosmo! Online


PENGGUNAAN puting bayi perlu dielakkan sejak peringkat awal lagi.


ADAKAH anak anda menggunakan puting bayi? Jika ya, anda mungkin perlu menghadapi kenyataan yang pahit hasil penemuan terkini bidang perubatan.
Kanak-kanak yang menggunakan puting bayi sebenarnya berisiko tiga kali ganda menghadapi kesukaran bercakap ketika usia mereka menjelang dewasa kelak.
Kajian saintis mendapati kanak-kanak prasekolah yang menggunakan puting bayi sekurang-kurangnya selama tiga tahun lebih cenderung mempunyai kesukaran membuat ucapan berbanding kanak-kanak yang langsung tidak menggunakan alat tersebut.
Penyelidikan tersebut turut membuktikan kanak-kanak yang menghisap jari juga menghadapi risiko lambat bercakap.
Kajian yang dijalankan sebelum ini oleh The American and Chilean adalah bagi mengetahui hubung kait antara tabiat suka menghisap ibu jari, penyusuan ibu dan penggunaan puting bayi bagi menenangkan bayi terhadap 128 orang kanak-kanak yang berumur antara tiga hingga lima tahun.
Mereka juga menggunakan ujian linguistik bagi mengenal pasti tahap normal perkembangan kebolehan bertutur dalam kalangan kanak-kanak tersebut terutama yang melibatkan sebutan dan bunyi huruf.Menurut ketua penyelidik dari Universiti Washington, Dr. Clarita Barbosa, kanak-kanak yang menghisap jari, ibu jari atau puting bayi untuk tempoh sekurang-kurangnya selama tiga tahun akan mengalami gangguan dari segi perkembangan bahasa dan pertuturan sehingga tiga kali ganda.
Berbanding kanak-kanak yang diberi susu ibu sehingga mencecah usia sembilan bulan dan langsung tidak menggunakan botol susu, risiko terhadap mereka amat rendah.
“Hasil ujian ini menjelaskan bahawa lebih lama penggunaan puting bayi, kesukaran untuk bertutur akan semakin meningkat,” jelas Barbosa.
Tambahnya, walaupun keputusan ini memerlukan bukti yang lebih mendalam terutama melibatkan jangka masa penyusuan ibu, orang ramai harus melihatnya sebagai langkah berjaga-jaga.
Perdebatan mengenai penggunaan puting bayi tersebut telah lama merunsingkan ibu bapa kerana sesetengah kanak-kanak amat selesa menggunakan puting tersebut bagi menenangkannya.
Doktor gigi bagaimanapun berkata, penggunaan puting bayi pada keadaan tertentu berupaya mengubah pembentukan gigi apabila digunakan terlalu lama.
Kajian itu dilakukan oleh sebuah pasukan dari de Rehabilitacion Club De Leones Cruz del Sur dan Universiti Washington. Ia diterbitkan dalam jurnal BMC Paediatrics.

Penggunaan secara berlebihan
Penggunaan puting bayi secara berlebihan, secara salah atau terlalu lama sehingga Penggunaan puting bayi secara berlebihan, secara salah atau terlalu lama sehingga melangkaui zaman persekolahan boleh membawa kepada masalah mulut dan gigi.
Gejala-gejalanya ialah:* Gigi beralih posisi – Gigi tertolak ke depan menyebabkan gigi bawah dan atas bahagian depan tidak bertemu dengan baik.* Kerosakan gigi (bahagian depan) – Berlaku jika puting bayi dicelup ke dalam bahan manis sebelum dihisap.* Bernafas melalui mulut – Anak anda mungkin akan lebih cenderung untuk bernafas melalui mulut berbanding hidung. Keadaan ini boleh menyebabkan anak mengalami masalah air liur meleleh berpanjangan.* Masalah pertuturan dan bahasa – Anak anda mungkin tidak dapat menggunakan sepenuhnya pergerakan lidah yang diperlukan untuk menghasilkan semua sebutan dan peluang mereka mungkin lebih tipis untuk menggunakan bunyi bagi tujuan berkomunikasi.* Menggalakkan anak berhenti menggunakannya – Kebanyakan kanak-kanak berhenti menghisap puting bayi, jari atau ibu jari pada umur antara dua dan empat tahun. Bagaimanapun, menghisapnya terlalu lama melebihi enam atau tujuh tahun (ketika gigi kekal sedang tumbuh) boleh mengakibatkan masalah gigi dan mulut.
-->> Baca Seterusnya

09 November 2010

Maksud Kaya Hati

Apakah yang dimaksudkan dengan kaya jiwa atau kaya hati?


Kaya hati bermaksud, hati itu mampu bersabar apabila ditimpa kemiskinan dan mampu bersyukur apabila mendapat kekayaan & kesenangan. Dalam apa jua keadaan, orang yang memiliki hati sedemikian akan mendapat ketenangan dalam hidupnya. Ketenangan inilah yang menjadi asas dan teras pada kekayaan hakiki pada seseorang individu. Dan Maha Adil Tuhan yang telah menentukan behawa kekayaan hati itu dapat dimiliki oleh sesiapa sahaja tidak kira si miskin atau si kaya. Asalkan sahaja hati itu dihubungkan dengan Allah, maka hati itu akan tenang.
Firman Allah:


“Ketahuilah dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang.”             (Ar-Ra’d:28)


Soalnya bagaimana hati seseorang boleh menjadi tenang dengan mengingati Tuhan?
Apabila hati mengingati tuhan maka seseorang itu akan sedar, insaf dan faham apakah maksud ketentuan dan takdir Tuhan yang telah menimpa pada dirinya. Apabila ditimpa musibah, katalah kemiskinan, dia sedar bahawa itu adalah ketentuan daripada Allah yang wajib diterima atas sifatnya sebagai hamba Allah. Walaupun dia telah berusaha gigih dan sekuat yang mungkin, jika ditakdirkan miskin…diterimanya ketentuan itu dengan hati yang sabar.


Dalam hatinya dia berkata “Takdir sentiasa atasi tadbir. Tentu ada hikmah disebalik kepahitan ini.” Dia tidak akan menyalahkan dirinya, orang lain, apalagi Tuhan atas nasib yang menimpanya. Kerana apa? Kerana dia sedar, sebagai hamba dia hanya mampu berusaha tetapi ketentuan di tangan Allah.

Maka dengan keyakinan yang sebegini, seseorang itu akan merasai satu ketenangan dan kelapangan yang menjadikan dia tidak mudah untuk marah-marah dan kecewa dalam hidupnya. Dia yakin, semua takdir Allah itu adalah baik kerana ia datang daripada Allah (Yang Maha Pengasih) walaupun jika dilihat secara lahiriahnya kelihatan negatif. Sebab itu kita diajar mengucapkan “innalillahi wa inna ilaihiraaji’un” – Kami datang daripada Allah dan kepada Allah jua kami akan dikembalikan. Tegasnya, ucapan ini mengingatkan kita bahawa kita adalah hamba-Nya.

Maka jika sedar akan hakikat itu, layakkah kita sebagai hamba untuk memberontak menentang ketentuan Allah?

Sahabat sekalian, kita sering mendapat kurniaan nikmat daripada Allah. Apabila kita mendapat sesuatu, kita diajar untuk mengucapkan terima kasih. Kita memuji pemberi tersebut. Begitu juga apabila Allah memberi kurniaan, kita diajar mengucapkan Alhamdulillah – segala puji bagi Allah. Sepatutnya kita merasakan apa jua pemberian itu datangnya darpada Tuhan. Jika tidak, kita mungkin ditimpa oleh dua kemungkinan – rasa sombong dengan pemberian itu atau belum puas dengan apa yang diberikannya.

Dalam hidup kita, kita tidak akan boleh lari daripada dua keadaan ini. Sama ada dalam keadaan senang ataupun keadaan sempit dan susah. Permasalahan yang timbul ialah bagaimana seseorang itu berdepan dengan situasi sebegini.

Ya, jika direnung dalam-dalam, ramai manusia pada hari ini, tidak kira di mana jua, sesiapapun(termasuklah saya), pada bila-bila masa pun, telah pun mengalami ‘sakit rohani’ atau sakit hati. Memang, itulah sifat sabar dan syukur yang jarang dimiliki oleh manusia.


Manusia kerap bersifat keluh-kesah apabila ditimpa musibah, tetapi lupakan diri apabila memperoleh nikmat. Oleh sebab itu, manusia sering berasa tidak tenang dan sering rasa menderita dalam apa jua keadaan pun. Dalam pepatah hukama ada mengatakan “Barang siapa yang tidak merasa cukup dengan yang sedikit, pasti tidak akan puas dengan yang banyak."

Orang yang sentiasa melihat pemberian itu daripada hati yang sihat, akan tahu erti kesabaran dan syukur dalam erti kata yang sebenarnya. Kekayaan hati dan jiwa memainkan peranan yang penting dalam kehidupan seorang manusia untuk berhadapan dengan 2 situasi itu. Apabila memperoleh nikmat, dia bersyukur, apabila menghadapi musibah dia bersabar. Dia percaya semua adalah ujian daripada Allah. Dalam dua keadaan, dia berjaya menghadapinya dengan tenang. Apabila dua kata yang berbeza bercantum akan menjadi satu. Dua kata itulah sabar (dengan ketentuan Allah) dan syukur (dengan pemberian Allah) akan melahirkan ketenangan hati yang sebenarnya.

Kesimpulannya, carilah kekayaan hati disamping mengejar kekayaan yang lain. Kaya jiwa bukan sahaja menjamin hidup kita diakhirat, bahkan menjamin keselamatan kita di dunia lagi. Ingat, Ketenangan didunia adalah bayangan kekayaan di akhirat. Bukankah hadis mengatakan ‘dunia adalah tanaman akhirat?’. Janganlah merebut kekayaan dunia kerana ia akan membawa kepada huru-hara. Dunia itu sentiasa menipu manusia. Sebab itu orang yang mengejar dunia semata-mata akan melahirkan hati yang tidak tenang dan sering memberontak dengan ketentuan Tuhan. Itulah yang dinamakan ‘miskin hati’. Sudahlah ‘miskin’ di dunia malah cerminan warga miskin di akhirat nanti! Nauzubillah…

“Carilah syurga yang disegerakan di dunia (Al-Jannatul Ajilah) yang berupa ketenangan hati kerana barangsiapa yang tidak mendapat syurga di dunia lagi, maka sukarlah ia mendapat syurga di akhirat nanti!” –kata ahli sufi-

 

Sumber: Kembara Matahati

-->> Baca Seterusnya

Didik Anak: Apakah cukup wahai Ibu Bapa?

Oleh Hilal Asyraf

Sayang biar sampai ke syurga. Itu sayang yang sebenarnya. ~ picture by regi-chan of deviant art.

“Apakah kamu mendidik anak kamu berkenaan Islam dan peranannya sebagai mukmin?”

“Sudah. Aku telah menghantarnya ke sekolah Islam yang terbaik di Malaysia.”

“Bagaimanakah kamu mendidik anak kamu berkenaan Islam dan hubungannya terhadap Allah?”

“Oh, mudah. Aku telah menghantarnya ke sekolah Islam yang terbaik di Malaysia.”

Apakah cukup wahai Ibu Bapa?

Mendidik anak berkenaan Islam, hubungannya dengan Allah, peranannya sebagai mukmin, hanya dengan menghantar mereka ke sekolah agama yang terbaik? Adakah itu telah melangsaikan tugasan kalian wahai Ibu Bapa?

“Saya pun tak tahulah kenapa dia jadi teruk macam ini. Sedangkan didikan agama telah saya berikan.”

“Macam mana didikan agama yang telah awak berikan?”

“Saya sudah menghantarnya ke sekolah Islam yang terbaik di Malaysia.”

Tanggungjawab.

Saidina Umar Al-Khattab RA apabila ditanya berkenaan tanggungjawab seorang bapa, beliau menjawab: “Tanggungjawab bapa kepada anak ada tiga: Mencari ibu yang baik untuk si anak, memberikan nama yang baik kepada anak, dan mendidiknya dengan Al-Quran dan Islam.”

Di sini dapat kita lihat bahawa, mendidik anak itu sebermula mencari pasangan hakikatnya. Hatta memberikan nama yang baik juga satu didikan. Disempurnakan dengan tarbiyah Islam semasa hidupnya si anak.

Ini adalah tanggungjawab Ibu dan Bapa.

Tetapi rata-rata kita kadangkala tidak memikirkan akan hal ini. Kita gembira dengan kehadiran anak, tetapi kita tidak menghargainya selayaknya.

Oh, jangan cerita pada saya duit, rumah, jaga anak tidur, cuci najis dia dan sebagainya adalah tanda kasih sayang. Ya, saya akui itu tanda kasih sayang. Tetapi apakah makna sayang yang sebenar-benar sayang?

Yakni kita hendak masuk syurga bersamanya. Sekarang ini, apakah yang telah kita lakukan untuk masuk syurga bersama anak-anak kita?

Kalau sekadar ‘bela’, kita juga bela ayam, lembu, kambing untuk disembelih. Kita jaga semua binatang itu, dengan baik, untuk kita sembelih dan makan. Kita bukan membela binatang-binatang itu untuk hidup selama-lamanya dengan mereka.

Jadi sekarang bagaimana?

Sayangkah kita kepada anak-anak dengan sayang yang sebenar-benarnya?

Kesilapan paling asas

Silap paling asas dalam mendidik anak-anak adalah menyerahkan segala-galanya kepada institusi pendidikan seperti nurseri, sekolah dan universiti. Kita fikir, bila hantar ke nurseri terbaik, anak kita akan membesar menjadi yang terbaik. Bila hantar ke sekolah Islam yang bagus, automatik anak kita menjadi hamba yang taat kepada Allah SWT. Bila hantar ke universti yang bagus, kita rasa pasti anak kita menjadi seorang manusia yang brilliant.

Di sinilah kesilapan kita.

Hakikatnya, didikan asuhan Islam dan pembentukan minda seorang mukmin itu, perlu dijalankan juga oleh Ibu Bapa di rumah. Bahkan sebelum lahirnya anak, kita sudah memberikannya satu suasana yang baik. Kita pilihkan untuknya ‘ibu@bapa’ yang baik agar hawa tarbiyah itu tetap berjalan seiring tumbesarannya, kita berikan nama yang baik agar dia membesar dengan panggilan yang mendoakan kebaikan kepadanya.

Bukan tidak perlu langsung hantar ke sekolah, tetapi di sini persoalan yang saya timbulkan adalah apakah peranan kita di rumah?

Apakah kita mengasuhnya dengan didikan Islam? Atau di rumah kita sekadar menggunakan anak sebagai sumber keseronokan kosong semata-mata? Kita hantar dia ke sekolah Islam, tetapi kehidupan kita di rumah tidak menyediakan dia suasana yang baik untuk memahami Islam?

Bagaimana mengasuh itu?

Bagaimana ya?

Pertama sekali adalah membina diri. Sebagai ibu bapa, kita perlu sedar bahawa kita adalah qudwah pertama kepada anak-anak. Mereka membesar dengan kita, mereka hidup dengan kita, maka hendak menjadikan mereka seorang hamba Allah yang baik, kitalah yang pertama perlu menggerakkan perkara itu di dalam diri kita.

Akhlak memainkan peranan. Ucapan kita, amalan kita, pergaulan kita, apa yang kita lihat, apa yang kita tonton, pakaian yang kita pakai, cara kita berurusan, semuanya memberikan kesan dan mempunyai saham.

Kemudian hidupkan bi’ah Islam di dalam rumah. Solat berjemaah, wujudkan beberapa program seperti membaca Al-Quran bersama-sama kemudian ada tazkirah ringkas, tetapkan waktu qiamullail sebulan sekali dan sebagainya. Hidupkan dengan tidak membiasakan anak-anak menonton rancangan yang melalaikan dan mengajar anasir jahiliyyah, hidupkan dengan membiasakan anak-anak mendengar bacaan Al-Quran dan sebagainya.

Jalankan semua ini dengan halus bukan dengan paksaan. Mulakan dari diri kita dahulu, kemudian kita ajak anak-anak.

Pokok pentingnya, Ibu Bapa perlu sentiasa mencari peluang untuk menyuntik perkara ini ke dalam diri anak-anak secara halus. Dari kecil bermain kad dengan mereka, kita reka kad-kad yang Islamik. Ada waktu kita bersembang dengan mereka, sentiasa berusaha hubungkan mereka dengan Allah SWT. Bermacam cara, semuanya berada di dalam satu medan bernama kreatif.

Pada saya, orang yang benar-benar menyayangi anak mereka, hendak ke syurga bersama anak mereka, dia akan melihat perkara ini.

Penutup: Sekolah sahaja tidak cukup. Islam itu seluruh kehidupan.

Percayalah. Sekiranya kita kata bahawa kita telah mendidik anak(dengan erti kata kita menghantar anak ke sekolah Islam) maka hakikatnya kita telah silap dengan kesilapan yang besar.

Sekolah hanyalah tempat persinggahan si anak. Dan di sekolah terdapat ramai lagi anak-anak lain. Maka jika dillihat kembali, keburukan yang dibawa oleh anak-anak di sekolah mereka bukanlah diprodus oleh sekolah, tetapi mereka bawa dari rumah. Maka siapakah yang bertanggungjawab?

Maka di sinilah kita perlu melihat kepentingan menjadikan rumah sebagai institusi tarbiyah.

Siapakah yang benar-benar menjadikan rumahnya sebagai institusi tarbiyah?

Apakah ciri-ciri institusi tarbiyah?

Ada tiga.

1. Digerakkan menggunakan sistem Allah SWT(manhaj Rabbani)

2. Penggeraknya adalah Murabbi Yang Mithali(pendidik yang boleh dicontohi)

3. Suasananya adalah suasana yang baik(bi’ah solehah)

 

Maka perhatikan, apakah rumah kita bergerak dengan sistem Allah SWT? Apakah keluarga kita menjalankan apa yang Allah suruh dan meninggalkan apa yang Allah larang?

Maka perhatikan, apakah kita sebagai ibu bapa telah berusaha menjadi murabbi(pendidik) yang mithali?

Maka perhatikan, apakah kita telah mencipta suasana di rumah kita dengan suasana tarbawi? Yang solehah?

Jangan cerita bahawa kita sudah mendidik anak kita hanya dengan menghantar mereka ke sekolah.

Itu belum cukup wahai Ibu Bapa.

Itu belum cukup.

-->> Baca Seterusnya

08 November 2010

Muntah: apa yang normal dan apa yang tidak normal

Sumber: BabyCenter Malaysia

Adakah ia normal jika bayi saya muntah?

Ia adalah biasa jika bayi anda muntah dengan kerap pada minggu-minggu awal apabila bayi anda sedang menyesuaikan diri kepada penyusuan dan tubuh badan mereka sedang membesar. Anda boleh tahu perbezaan sama ada bayi anda muntah atau hanya jeluak (mengeluarkan semula susu dengan jumlah yang sedikit) sebab apabila muntah, ia akan keluar dalam jumlah yang banyak. Ini juga akan menakutkan bayi anda, jadi mungkin dia akan menangis.


Semua perkara dari mabuk kereta hingga ketakcernaan boleh menyebabkan bayi anda muntah – walaupun jika hanya menangis atau batuk yang berterusan, ia akan merangsang refleks ini. Jadi bayi anda akan muntah dalam beberapa tahun pertamanya. Muntah selalunya akan berkurangan dalam masa enam hingga 24 jam selepas ia bermula, tanpa sebarang rawatan tertentu selain dari perubahan dalam diet. Sekiranya bayi anda sihat dan berat badannya bertambah, anda tidak perlu risau.

Bilakah saya perlu risau?

Semasa beberapa bulan pertama bayi anda, muntah adalah disebabkan masalah penyusuan seperti terlebih menyusu. Selepas beberapa minggu pertama, ia mungkin disebabkan oleh virus dalam perut walaupun muntah adalah tanda jangkitan dalam sistem respiratori, saluran urinari atau telinga. Apabila anak anda semakin membesar, ia mungkin adalah simptom penyakit yang lebih serius. Jangan teragak-agak untuk menghubungi doktor anda jika tanda-tanda berikut ada pada bayi anda:


• sakit abdomen yang teruk;


• abdomen yang bengkak;


• lesu atau meragam yang teruk;


• kekejangan;


• muntah berterusan yang teruk atau muntah berterusan selama lebih 24 jam;


• tanda-tanda penyahhidratan termasuk mulut yang kering, kurang air mata, kemurungan

"titik lembut" di kepala bayi anda dan kurang kencing (menggunakan kurang daripada enam lampin sehari dari kencing);


• darah atau hempedu (bahan berwarna hijau) dalam muntah;

Sedikit darah di dalam muntah selalunya tidak perlu dirisaukan. Ini boleh berlaku apabila kekuatan memuntahkan menyebabkan koyakan kecil dalam salur darah yang melapisi esofagus. Muntah bayi anda juga berwarna sedikit merah sebab dia telah menelan darah daripada luka di mulutnya atau hidung berdarah dalam masa enam jam sebelumnya. Tetapi hubungi doktor anda jika masih terdapat darah dalam muntahnya atau jika jumlah muntah bertambah banyak. Doktor mungkin mahu melihat sampel muntah jika ia mengandungi darah atau hempedu, jadi walaupun ia bukanlah satu tugas yang menyenangkan, anda perlu mengambil sedikit untuk simpanan. Hempedu hijau mungkin menunjukkan usus tersumbat, satu keadaan yang memerlukan rawatan segera.


• dan, muntah berterusan yang teruk pada bayi baru lahir dalam masa setengah jam selepas menyusu.


Ini mungkin disebabkan oleh stenosis pilorus, satu penyebab muntah yang jarang berlaku dan ini bermula apabila bayi anda berusia beberapa minggu tetapi boleh berlaku bila-bila masa sahaja sebelum dia mencecah usia empat bulan. Bayi akan muntah apabila otot yang mengawal injap dari perut ke dalam usus telah menebal sehingga ia tidak akan buka sepenuhnya untuk kemasukan makanan. Masalah ini mudah diatasi dengan pembedahan minor tetapi ia memerlukan rawatan perubatan segera.


Jangan terlalu risau mengenai perkara ini. Lambat-laun, setiap anak akan jatuh sakit dan selalunya ia tidak perlu dirisaukan kecuali jika dia muntah di atas kemeja baru anda. Seperti isu keibubapaan yang lain, anda akan biasa menghadapi semua ini.

Bagaimanakah saya perlu hadapi muntah?

Apabila bayi anda muntah, dia akan kehilangan banyak cecair. Penggantian cecair ini adalah penting supaya dia tidak akan ternyahhidrat. Berikan bayi anda larutan elektrolit (seperti Larutan Penghidratan Semula Oral tetapi tanya doktor anda untuk sebarang cadangan lain) atau cecair jernih atau jus epal yang telah dicairkan – semua ini mudah untuk diminum. Pakar-pakar telah mencadangkan pelan berikut:


• Apabila bayi anda telah berhenti muntah, berikan bayi anda air atau larutan elektrolit dalam jumlah yang sedikit (jika ada) setiap setengah jam hingga satu jam.


• Jika bayi anda boleh meminumnya, berikan dia sebanyak 2 auns / 50ml larutan elektrolit berselang-seli dengan 2 auns / 50ml cecair jernih setiap setengah jam.


• Selepas dia berjaya minum dos berikut tanpa muntah, tambah susu atau susu formula yang kurang pekat dan tambahkan kuantiti setiap susuan sehingga 3 atau 4 auns / 80-100ml setiap tiga atau empat jam.


Jika bayi anda tidak muntah dalam masa 12 hingga 24 jam, anda boleh berikan dia diet biasanya semula tetapi berikan dia cecair yang banyak. Mulakan dengan makanan yang mudah dicerna seperti bijiran atau yogurt. Anda juga boleh cuba berikan cecair jernih beku seperti lolipop ais jika anak anda berusia lebih daripada 12 bulan.


Tidur juga boleh menenangkan bayi anda; kandungan perut akan dikosongkan ke dalam usus semasa tidur, mengurangkan kehendaknya untuk muntah. Jangan berikan anak anda sebarang ubatan anti-loya (sama ada dipreskripsikan atau dibeli di kaunter) kecuali ahli pediatrik anda yang mempresripsikannya.

-->> Baca Seterusnya

Bayi Jaundis

Sumber: BabyCenter Malaysia

Adakah saya perlu risau tentang jaundis bagi bayi saya yang baru lahir?

Kira-kira tiga suku daripada semua bayi yang normal dan sihat akan mendapat kulit yang berwarna kuning dalam beberapa hari pertama selepas kelahiran. Jika bayi anda mendapati jaundis, anda tidak perlu risau, tetapi adalah baik bagi anda memberitahu ahli pediatrik anda, terutamanya jika abdomen atau kaki bayi anda kelihatan kuning. Jika bayi anda berkulit gelap, mata putihnya atau tapak tangan atau kakinya akan berwarna kuning. Jika bayi anda lahirkan selepas melalui terma penuh, selalunya warna kulit dan matanya hanya akan kembali normal seminggu selepas kelahiran. Ini akan mengambil masa yang lebih lama jika bayi anda dilahirkan sebelum mencapai terma penuh.

 

Apakah puncanya?

Jaundis terjadi pada bayi yang sihat apabila darahnya mengandungi bilirubin yang berlebihan – bilirubin ialah satu bahan kimia yang dihasilkan semasa penguraian normal sel darah merah. Bayi yang baru lahir cenderung mempunyai tahap bilirubin yang lebih tinggi sebab mereka mempunyai sel darah merah tambahan yang mengangkut oksigen dan didapati kadang kala ginjal mereka yang masih baru tidak boleh memetabolismekan bilirubin yang berlebihan itu. Apabila tahap bilirubin meningkat lebih daripada normal, kekuningan jaundis akan bergerak dari kepala ke bawah, ke tengkuk, dada dan dalam kes teruk, ia akan sampai ke jari-jari kaki. Jaundis seperti ini yang dikenali sebagai jaundis fisiologi, selalunya tidak menyebabkan kerosakan pada bayi yang sihat (berbeza daripada jenis yang lebih serius dan luarbiasa yang disebabkan oleh penyakit ginjal atau penyakit resus).

 
Dalam keadaan yang sangat jarang berlaku, bayi baru lahir yang menghidapi jaundis akan mengalami kerosakan sistem saraf – tetapi ini berlaku hanya apabila tahap bilirubin berada di tahap yang terlalu tinggi.

Adakah jaundis biasa dihidapi oleh bayi baru lahir?

• 50 peratus bayi yang dilahirkan cukup bulan akan menghidapi jaundis pada hari kedua atau ketiga selepas kelahiran. Ia akan hilang selepas seminggu.


• 80 peratus bayi tidak cukup bulan akan menghidapi jaundis di antara lima hingga tujuh hari selepas kelahiran. Biasanya ia akan hilang dua bulan selepas kelahiran.

Bagaimana merawat jaundis?

Jika anda menyusukan bayi anda, anda perlu menyusunya dengan kerap. Anda mungkin perlu mengejutkan bayi anda dari tidur untuk menyusukannya. Masa ini anda akan perlukan banyak rehat, air mencukupi, makanan dan sokongan yang banyak.


Jika bayi anda diberikan susu badan, dia tidak perlu diberikan sebarang cecair lain seperti

susu formula atau air sebab penyusuan ibu yang kerap akan memulihkan jaundis.


Jika bayi anda menghidapi jaundis yang teruk atau kelihatan tidak sihat, doktor anda mungkin akan menjalankan ujian darah pada bayi anda untuk mengukur tahap bilirubinnya. Doktor juga akan perlu melihat punca jaundis jika ia bermula selepas tujuh hari atau berlarutan sehingga lebih daripada 14 hari.


Sesetengah bayi mungkin akan memerlukan rawatan tambahan, iaitu selalunya fototerapi. Bayi anda perlu berada di hospital dan lampu cahaya biru akan diletakkan di katilnya. Cahaya ini akan membantu memecah bilirubin berlebihan supaya ginjal dapat membuangnya. Kesan sampingan fototerapi termasuklah ruam dan

cirit-birit tetapi ini penting untuk penguraian bilirubin. Selalunya ini dilakukan di pusat jagaan bayi di hospital.


Bayi-bayi yang memerlukan fototerapi perlu baring tanpa pakaian atas katilnya dan dipancarkan cahaya biru dari lampu. Ini akan menjejaskan penyusuan ibu dan pertalian ibu dengan bayinya. Satu alternatif selain fototerapi tradisional ialah terapi gentian optik. Bayi anda akan dibalut dengan selimut khas yang mempunyai gentian optik, yang menyebabkan cahaya kecil bersinar terus pada kulit bayinya. Bagi rawatan ini anda masih boleh mendakap dan menyusu bayi anda. Namun begitu, rawatan gentian optik tidak efektif sepertimana fototerapi tradisional pada bayi yang dilahirkan cukup bulan. Pengalaman setempat juga menunjukkan bahawa kadang-kala rawatan gentian optik menjadi terlalu panas untuk bayi pramatang. Namun begitu, apabila digunakan bersama fototerapi tradisional, rawatan gentian optik adalah rawatan yang paling efektif bagi bayi yang menhidapi jaundis.


Ada juga terdapat kes di mana jaundis disebabkan oleh jangkitan dan ini memang perlu dirawat.


Bayi yang mempunyai

penyakit resus boleh mendapat jaundis. Tetapi penyakit ini amat jarang berlaku. Wanita hamil akan selalu membuat pemeriksaan darah untuk mengelakkan resus, dan anda akan tahu jika anda resus negatif. Darah bayi anda juga akan diperiksa dan suntikan anti-D akan diberikan semasa kelahiran. Ada juga berlaku (walaupun amat jarang) bagi bayi yang menghidapi jaundis akibat penyakit resus, dirawat melalui pemindahan darah.

Bagaimana saya tahu jika bayi saya menghidapi jaundis?

Pakar-pakar mencadangkan ujian ringkas di rumah untuk memeriksa jaundis. Dapatkan bilik yang mempunyai cahaya secukupnya, dan tekan dengan perlahan pada hidung atau dahi bayi anda; jika terdapat warna kuning pada kulit semasa tekanan dilepaskan, hubungi ahli pediatrik anda. Teknik ini amat bagus bagi kanak-kanak yang berkulit cerah; jika bayi anda berkulit gelap, caranya ialah memeriksa warna kekuningan pada mata putih atau gusinya. Anda juga akan dapati bahawa najis bayi anda berwarna pucat.
Ingatlah, jaudis adalah penyakit biasa dan selalunya ia bersifat sementara, dan akan pulih dengan cepat tanpa sebarang campur tangan dan tidak mempunyai kesan jangka panjang. Anda boleh bertanya kepada ahli pediatrik anda untuk bantuan sekiranya ada sebarang keraguan.

Adakah jaundis berbahaya?

Ya, ia boleh menjadi bahaya. Jangan ambil ringan mengenai jaundis. Kajian telah menunjukkan bahawa jika lebihan bilirubin melepasi satu tahap, pendengaran bayi anda akan terjejas. Pada tahap yang paling tinggi, otak juga akan terjejas dan kondisi ini dikenali sebagai kernicterus.

-->> Baca Seterusnya

Eczema???

Sumber : BabyCenter Malaysia

 

What is eczema?

Eczema is a condition affecting the skin. Most doctors use the terms dermatitis and eczema to describe the same thing. There are different types of eczema, depending on the root causes of the problem. They all have one thing in common: they result in dry, itchy, red and cracked skin, which can become sore and bleeding through scratching. The areas most affected are the hands, face, elbows and knees. Atopic eczema often runs in families. Atopic conditions, which include eczema and asthma are on the increase but no-one is completely sure why.
Eczema may also be triggered by an irritation of the skin caused by chemicals, such as the detergents in washing powders and fabric softeners. This is called contact eczema. A child with atopic eczema could develop contact eczema as well so the two types of eczema do sometimes occur together. When this happens, try changing your detergent because it may ease the condition.


It is also possible to have allergic contact eczema. This is usually a reaction to a specific substance such as the nickel in jewellery. However, the allergic reaction may spread to affect other areas of skin.


Eczema can be extremely distressing in babies and young children because they find it very difficult not to scratch, which can lead to infections.

What is the treatment for eczema?

The treatment of eczema depends on how serious it is. If your baby has a mild case of contact eczema, you may simply be advised to use a short course of a low-strength steroid cream.


Atopic eczema is dealt with in two ways. It is known that dryness of the skin makes it worse and so preventing flare-ups by moisturising the skin is crucial. There are a huge variety of moisturisers or emollients available and you may have to try several to find the one that suits your child best. These are available as creams, ointments, lotions and bath additives. You may have to use large quantities on a regular basis and your doctor may consider issuing repeat prescriptions once you know which one works best.


Secondly, some doctors will recommend that babies with atopic eczema use steroid creams from time to time. It is vital that these are used sparingly to avoid the risk of side-effects, especially in young children. Eczema may also be complicated by skin infections (often caused by scratching until the skin is broken) and so antibiotic creams are being used increasingly. Oral antihistamines are sometimes used to combat itchiness. The ones normally available for young children often cause drowsiness and so will tend to be used at night. You should seek your doctor's advice before giving young children anti-histamines.


Homoeopathy can sometimes be very helpful in treating eczema and in some countries, like the UK, it is even available through the National Health Service. However, it is important that you find a well-qualified homoeopath.

How can I help?

There are other self-help measures you can try:


• It is thought that exposure to some foods can aggravate eczema. Reactions to individual foods can obviously be helped by avoiding that food, but you should not change your child's diet drastically without talking to your doctor.


• Doctors will usually only advise getting rid of a pet in severe cases but pets can be restricted to one part of the house or an outside run.


• House dust mites are thought to trigger some cases of eczema. You can reduce the amount of dust moving around your house by using a damp cloth rather than a dry duster for cleaning, and in extreme cases, you may want to change from carpets to hard flooring. Frequent washing of bedding at high temperature is thought to help, and there are a number of specialist products on the market such as vacuum cleaners, filters and sprays.


Breastfeeding exclusively for at least four months helps to protect against eczema and other allergies. Some babies and children who develop eczema may be allergic to cow's milk but it's important to talk to your doctor before removing cow's milk (or cow's milk formula) from your baby's diet.


• Cotton or cotton mix clothing may help, whereas woollen and synthetic fibres may make it worse.


• Overheating can make eczema more severe, so you should keep bedding and clothing light and layered, in order that the temperature can be easily adjusted.


• Keep your child's nails short to help prevent skin irritation from scratching. You can also buy cotton mittens to help babies who scratch at night.

Will the use of steroids harm my baby?

Many parents have heard about side effects from overuse of steroids, and are reluctant to use them, particularly on babies and young children. "Steroids are very safe if used appropriately," advises Collette Hoare from the UK’s National Eczema Society. "Their main side effect is thinning of the skin, but there is no evidence that this is permanent. It is very important to use the correct strength, depending on the severity of the eczema, so steroids should always be used under the supervision of your paediatrician."


When using steroid cream, keep usage to a minimum by only using on the affected areas, and remember always to use plenty of emollient cream. Whilst some steroids can be bought over the counter, it is recommended that when treating babies and young children, you always seek the advice of your doctor.

 


Reviewed October 2008

-->> Baca Seterusnya

Air Ketubanku Pecah Tiba-tiba?

Sumber: BabyCenter Malaysia

 

Apa yang saya perlu lakukan jika air ketuban saya pecah lebih awal?

Dijawab oleh Sally Sago


Semasa kehamilan, bayi anda dilindungi dalam uterus anda di dalam kantung membran yang penuh dengan cecair amnion. Jika kantung terkoyak, cecair ini akan keluar melalui serviks dan vagina. Ini dikenali sebagai “air ketuban pecah”. Ia juga dikenali sebagai kepecahan membran yang spontan maupun mendadak.


Bagi ramai wanita, air ketuban akan pecah di bahagian akhir

pada peringkat pertama perlahiran. Namun, seorang dalam 10 orang wanita akan mengalami pecah air ketuban di penghujung kehamilan walaupun perlahiran belum bermula (kepecahan membran praperlahiran penuh terma atau PROM). Bagi 2 peratus orang wanita yang hamil, air ketuban mereka pecah sebelum mereka berada dalam minggu ke-37 kehamilan (kepecahan membran praterma, praperlahiran atau PPROM).


Jika air ketuban anda pecah sebelum anda berada dalam fasa perlahiran, jangan panik! Gunakan tuala wanita untuk perlindungan bagi masalah ini. Ini juga akan memudahkan anda untuk melihat warna cecair yang keluar itu. Cecair selalunya adalah jernih dengan sedikit kekuningan, dan selalunya bercampur dengan sedikit darah.


Jumlah cecair yang menitis keluar itu adalah berbeza. Kadangkala beberapa titisan saja, kadangkala sebagai pancuran yang deras. Memang mengejutkan jika air ketuban keluar dengan memancut; apatah lagi, pada terma penuh kehamilan, jumlah cecair ini boleh mencapai lebih kurang 800 mililiter.
Jika terdapat banyak yang keluar, penggunaan tuala wanita tidak memadai dan lebih baik anda menggunakan tuala tangan. Walaupun kurang kemas, cara ini adalah lebih praktikal, terutamanya jika anda perlu ke hospital dengan kereta. Elok juga dijaga supaya kerusi kereta tidak rosak dengan mengalasnya dengan helaian plastik.


Jika yang keluar hanya titisan kecil sekali sekala, elok juga diperiksa sama ada cecair itu bukannya titisan urin yang juga boleh berlaku di akhir kehamilan.
Perlu ditegaskan betapa pentingnya untuk mendapatkan pemeriksaan segera apabila air ketuban anda pecah, tidak kira pada minggu ke berapa pun kehamilan anda (dan walaupun anda tidak mengalami kontraksi). Apabila air ketuban anda pecah, perlindungan daripada jangkitan adalah rendah, dan jangkitan boleh masuk ke uterus dari vagina.


Sebaik sahaja anda dirawat, jika anda sekurang-kurangnya dalam minggu ke-37 kehamilan, doktor anda akan terus

merangsangkan perlahiran jika anda belum masuk ke fasa perlahiran dengan sendirinya selepas 24 jam. Kira-kira sembilan daripada 10 orang wanita, yang hamil tidak kurang dari 37 minggu, akan melahirkan anak secara normal dalam masa 24-48 jam selepas air ketuban pecah. Namun begitu, jika anda hamil antara minggu ke-34 dan ke-37, anda boleh memilih sama ada untuk dirangsangkan perlahiran atau tunggu dahulu dan lihat perkembangan seterusnya.


Selain itu, sekiranya anda diuji positif untuk

streptokokus kumpulan B semasa hamil, lain pertimbangan harus diambilkira. Memang ada risiko jangkitan berkaitan dengan GBS jika terdapat tempoh yang panjang antara ketuban pecah dan masa perlahiran bermula. Jadi, dalam kes sebegini, rangsangan perlahiran mungkin akan dibuat dengan seberapa segera.


Jika semuanya berjalan lancar untuk anda dan bayi anda, anda boleh kembali ke rumah jika anda mahu. Pendekatan tunggu dan lihat boleh meningkatkan risiko jangkitan (kira-kira 1 peratus wanita berbanding dengan 0.5 peratus wanita yang tidak pecah air ketubannya). Ia adalah selamat untuk anda mandi tetapi jangan lakukan seks kerana ini akan meningkatkan risiko jangkitan.
Anda perlu:


• pastikan kadar denyutan jantung dan

pergerakan bayi anda diperiksa oleh bidan atau doktor setiap 24 jam sehingga anda berada dalam fasa perlahiran atau dirangsangkan perlahiran;


• periksa suhu anda setiap empat jam di waktu berjaga untuk memastikan sama ada anda demam atau tidak;


• perhatikan sebarang perubahan dalam warna dan bau cecair amnion (air ketuban) yang menandakan terdapatnya jangkitan;


• pastikan bayi anda bergerak seperti biasa.


Jika anda mempunyai sebarang tanda-tanda jangkitan atau demam (seperti menggigil dan memerah) atau jika anda mendapati pengurangan dalam

pergerakan bayi anda, hubungi hospital dengan segera. Jika anda didapati mempunyai penyakit, anda akan memerlukan antibiotik intravena dan perlahiran akan dirangsangkan oleh doktor dengan segera.


Jika anda tidak mempunyai sebarang tanda-tanda jangkitan tetapi air ketuban anda telah pecah lebih daripada 24 jam, anda dinasihatkan untuk melahirkan bayi di hospital. Ini adalah sebab bayi anda mungkin memerlukan akses atau pemindahan segera ke pusat jagaan neonatal. Anda perlu berada di hospital sekurang-kurangnya 12 jam selepas kelahiran supaya bayi anda dapat diperiksa jika terdapat tanda-tanda jangkitan. Anda juga akan diminta untuk menghubungi doktor anda dengan segera sekiranya terdapat perkara yang membimbangkan anda mengenai bayi dalam tempoh lima hari pertama.


Risiko akan meningkat jika tempoh antara air ketuban anda pecah dan kelahiran bayi anda agak panjang sedikit. Jika anda tidak mempunyai tanda-tanda jangkitan, tetapi air ketuban anda telah pecah lebih daripada 48 jam, anda perlu berfikir dengan serius mengenai apa yang perlu anda lakukan. Doktor anda akan berbincang dengan anda sama ada elok dirangsangkan perlahiran dengan segera atau terus tunggu dan lihat.


Semakan semula oleh Dr Patrick Chia, seorang pakar perunding obstretik dan sakit puan yang yang mempunyai pengkhususan dalam pemeriksaan dan pengurusan ketidakabnormalan fetus dan penjagaan kehamilan berisiko tinggi

-->> Baca Seterusnya

Makanan Pertamaku…

Sumber: BabyCenter Malaysia

Apakah makanan bercerai susu yang sesuai dan bilakah diperkenalkan?

Makanan yang pertama

Kementerian Kesihatan menyarankan supaya anda menyusukan bayi anda sehingga usianya enam bulan. Selepas enam bulan, susu badan sahaja tidak mencukupi untuk memberikan bayi anda nutrien yang secukupnya terutamanya zat besi; jadi makanan lain diperlukan juga.


Menunggu selama enam bulan untuk memperkenalkan makanan pejal ke dalam diet bayi anda adalah baik sebab akan meminimakan risiko tindak balas berlawanan terhadap makanan dan

alergi. Ini menjadi amat penting jika terdapat peristiwa alergi dalam sejarah keluarga anda, sebab kebanyakan tindak balas berlawanan terhadap makanan, dan alergi dan penyakit seliak akan berkurangan jika anda menangguhkan cerai susu sehingga waktu tersebut.


Jika anda merasakan bayi anda sudah memerlukan makanan pejal sebelum enam bulan, berbincanglah dahulu dengan pakar pediatrik anda. Ini penting terutamanya jika bayi anda dilahirkan

pramatang. Pakar-pakar menegaskan bahawa makanan pejal tidak perlu diperkenalkan sebelum bayi anda berusia empat bulan (20 minggu).


Salah satu perkara pertama yang bayi anda perlu pelajari apabila tiba waktu bercerai susu ialah bagaimana menelan bahan “bukan cecair”. Justeru, untuk memastikan bayi anda tidak perlu terus menerima perisa baru dan juga menggunakan otot yang berbeza bagi menelan, maka makanan pertama paling biasa diberikan ialah nasi bayi yang tawar dicampur dengan susu bayi. Apabila bayi anda telah selesa dengan nasi dan susu, berikannya pula sedikit puri buah atau sayur. Kebanyakan panduan am menasihatkan supaya anda memperkenalkan satu jenis makanan pada satu-satu masa dan menunggu sekurang-kurangnya tiga hari sebelum memperkenalkan makanan lain supaya anda dapat mengetahui sama ada sesuatu makanan itu sesuai atau tidak bagi bayi anda.


Cubalah:
• puri sayur-sayuran seperti lobak, labu dan keledek;
• puri buah-buahan seperti mangga, betik atau pisang lenyek dan juga buah epal dan pir yang sudah dimasak;
• bijiran bayi yang bebas gluten seperti nasi bayi diperkaya dengan zat besi dan dicampur dengan susu bayi biasa;
• bubur nasi kosong yang dimasak di rumah.

Peringkat seterusnya

Apabila bayi anda nampak gembira disuap dengan sudu, tambahkan jenis makanan, seperti:
• puri lentil atau legum seperti sweet pea;
• puri sayur-sayuran campuran dengan ubi kentang atau nasi;
• puri yang terdiri daripada sayur-sayuran berdaun hijau seperti kobis, bayam, siew pak choy atau kailan.


Cuba berikan hanya satu hidangan puri manis atau bijiran dalam sehari dan berilah puri sayur-sayuran setiap masa. Jadikan makanan tersebut semakin pekat secara perlahan-lahan.


Pakar pediatrik anda mungkin akan menyarankan supaya anda menunggu sekurang-kurangnya enam bulan untuk memperkenalkan kacang soya, ikan dan buah-buahan sitrus; satu tahun untuk memperkenalkan telur dan susu lembu atau produk susu (keju dan yogurt); dan, dua tahun untuk memperkenalkan kerang-kerangan. Jika keluarga anda mempunyai sejarah alergi seperti

ekzema, asma atau alergi makanan; bayi anda perlu elak dari mengambil kacang tanah dan bijan sehingga usianya tiga tahun.


Risiko untuk mendapat penyakit seliak boleh dikurangkan dengan mengelakkan pengambilan makanan yang mengandungi

gluten, seperti gandum, rai dan makanan berasaskan barli. Ini termasuklah roti, tepung, pasta, sesetengah bijiran sarapan dan biskut rusk sehingga usia enam bulan. Sebaik-baiknya elakkan pengambilan oat sehingga usia bayi enam bulan sebab mungkin ia mengandungi serpihan gluten.


Elakkan susu untuk bayi yang lebih matang (susu tumbesaran) sehingga bayi anda sudah melepasi enam bulan.


Jangan masukkan

garam atau gula, madu atau pemanis lain ke dalam makanan bayi anda.

Dari tujuh hingga sembilan bulan

Mulai sekarang, keupayaan bayi anda untuk turut makan bersama dengan ahli keluarga kian meningkat. Dudukkan bayi anda di kerusi tinggi (kerusi budak) di meja makan apabila keluarga sedang makan.


Seandainya bayi anda mempunyai waktu makan yang lebih awal daripada ahli keluarga yang lain, adalah penting agar dia membiasakan diri dengan duduk bersantap di kerusi tingginya, apatah lagi memandangkan dia sudah boleh bergerak sekarang. Bayi-bayi yang makan semasa dalam posisi berbaring atau separuh berbaring dan anak-anak kecil yang dibenarkan berlari dengan makanan dalam mulut mungkin boleh tercekik!


Anda perlu memberikan bayi anda satu senarai makanan yang pelbagai untuk memenuhi keperluan nutriennya dan untuk membiasakan bayi anda dengan pelbagai perisa. Ini juga akan mengurangkan keperluan untuk mengelak makanan-makanan tertentu.


Sekarang tiba masa untuk memperkenalkan:
• Makanan yang dilenyek atau dikisar, bukan dipuri. Pastikan makanan mengandungi sedikit ketulan.


• Senarai pilihan makanan berkanji yang pelbagai – roti, pasta, roti pita, tosai, bijiran sarapan, oat, mi lembut atau mihun, ubi kentang, nasi dan milet. Berikan dua hingga tiga hidangan makanan berkanji dalam sehari.


• Air masak yang telah disejukkan dalam cawan atau bikar bermuncung lembut untuk diberikan apabila bayi anda dahaga, sebagai tambahan kepada susu ibu atau 500-600ml / 17-20 auns susu formula. Jika anda memilih untuk memberikan jus buah-buahan, berikan hanya pada waktu makan sahaja dan cairkan 1 bahagian jus kepada 10 bahagian air masak yang telah disejukkan dan gunakan jag atau cawan, dan bukannya botol. Memberikan jus semasa waktu makan akan membantu penyerapan zat besi dan mengurangkan risiko kerosakan pada

gigi yang mula tumbuh.


• Buah-buahan sitrus seperti buah oren.


• Telur yang dimasak sepenuhnya, ikan dan lentil. Berikan satu hidangan makanan yang kaya dengan protin dalam sehari.


• Produk tenusu seperti yogurt dan keju. Walaupun anda perlu menunggu sehingga bayi anda berusia setahun untuk memberikannya susu lembu, ia boleh digunakan dalam masakan anda atau dengan bijiran sarapan bayi anda, jadi sediakan sos keju untuk ditambahkan ke dalam sayur-sayuran atau pasta.

• Susu formula untuk bayi matang boleh diberikan jika anda mahu.


• Makanan yang perlu diambil dengan jari adalah bagus untuk bayi anda apabila ia sudah boleh memegang barang kerana ini memberi dia peluang untuk mengawal pemakanannya. Cuba berikan kacang hijau atau lobak yang dimasak, kiub keju, kepingan pisang atau buah pir yang lembut.

Dari usia 10 bulan

Hidangan bayi sudah lebih mirip dengan hidangan orang dewasa. Makanan perlu dipotong atau dikisar berdasarkan pola dua hingga tiga hidangan penuh sehari bersama dengan satu atau dua snek dan 500-600ml / 17-20 auns susu ibu atau susu formula. Pada peringkat ini, bayi anda perlu diberikan:


• tiga atau empat hidangan makanan berkanji sehari seperti nasi, mi, roti, pasta atau ubi kentang;


• satu hidangan daging, ikan, telur atau dua kekacang (lentil, pis, kekacang);


• satu atau dua hidangan keju atau yogurt dan juga susu ibu atau susu formula.

Apakah yang perlu dielakkan oleh bayi di bawah usia satu tahun?

• Perlu dielakkan garam, gula, madu dan pemanis tiruan. Cuba maniskan pencuci mulut dengan menggunakan pisang lenyek atau puri stew buah-buahan kering, di mana sesuai, atau gunakan susu ibu yang dipam atau susu formula.


• Elakkan daripada menambah sebarang teh ke dalam botol bayi. Tanin dalam teh akan menganggu penyerapan zat besi dan kafein yang juga ada dalamnya tidak disarankan untuk kanak-kanak.


• Elakkan dari memberi perahan buah-buahan atau minuman diet kepada bayi anda. Pemanis tiruan tidak sesuai untuk bayi dan kanak-kanak.


• Elakkan makanan yang membawa risiko keracunan makanan seperti keju lembut yang diperam sehingga berkulat (brie, camembert) dan sari (pate) hati. Telur mestilah dimasak sepenuhnya – elakkan memberi telur masak lembut, telur separuh masak atau telur mentah.


• Jangan berikan susu lembu (atau kambing atau kambing biri-biri) sebagai minuman utama kepada bayi yang berusia di bawah satu tahun.


• Susu skim dan susu setengah skim, mentega rendah lemak, yogurt dan keju rendah lemak. Sentiasa berikan bayi anda jenis penuh lemak – mereka memerlukan kalorinya.

Berapa banyak lemak perlu diberikan kepada bayi dan anak kecil?

Sehingga usianya sekurang-kurangnya dua tahun, lemak ialah sumber tenaga yang penting bagi bayi anda, jadi susu, keju dan yogurt penuh krim adalah penting. Apabila bayi anda sudah berusia dua tahun, dan hanya jika dia membesar dengan sihat, dan memakan makanan seimbang, barulah anda boleh memperkenalkan jenis rendah lemak kepadanya secara perlahan-lahan. Apabila dia sudah berusia lima tahun, hanya sepertiga daripada tenaganya perlu diperolehi dari lemak.

 

Berapa banyakkah serat yang diperlukan?

Berhati-hatilah apabila memperkenalkan terlalu banyak makanan penuh bijiran kepada bayi dan kanak-kanak. Ia akan berkembang dan boleh memenuhkan perut yang kecil, meninggalkan hanya sedikit ruang untuk makanan bertenaga tinggi yang lain. Jadi berikan bayi dan anak kecil anda campuran roti putih dan yang penuh bijiran,begitu juga bagi nasi dan pasta.

-->> Baca Seterusnya

Breastfeed While Pregnant?

Sumber: BabyCenter Malaysia

 

Is it still possible to breastfeed my son while pregnant with my next baby?

 

Caroline Deacon answers:

Yes. Your body will carry on producing milk throughout your pregnancy. It's even possible to continue feeding your son after your new baby is born - this is called tandem feeding.
Breastfeeding during pregnancy is fine for most women, although it's important to
eat well. Hormonal changes in the early days may give you sensitive nipples making breastfeeding difficult. Nipple stimulation through breastfeeding or making love will cause mild uterine contractions, but, for most women, these are not strong enough to create a problem. However, if you have a history of premature delivery or miscarriage, or if you are bleeding, then you might need to think about weaning your older child.


During the fourth or fifth months of your pregnancy, your milk reverts to colostrum (the nourishing pre-milk produced by your breasts in the first few days after birth), so the taste changes and volume decreases. Some children decide to wean themselves at this point, although others persevere. If your son wants to continue, don't worry about using your colostrum up; your body will continue to produce this special milk until your new baby needs it. If your son is under a year old, and therefore nutritionally dependent on your milk, you might need to keep track of his weight gain at this point.


It is also worth thinking about whether you want to continue feeding your son once your new baby arrives. If tandem feeding is not for you, it will probably be less traumatic to wean him while you are pregnant rather than waiting until the new baby arrives and he is in danger of feeling usurped anyway. If you are not yet pregnant, but trying, bear in mind that it can be harder to conceive while still breastfeeding, as some women find they don't ovulate until they wean.


Reviewed by co-author of Asian Parenting Today Jennifer Hor, an antenatal and Parent Craft educator who also specialises in breastfeeding and well-baby issues

-->> Baca Seterusnya

ADVANTAGES OF BREASTFEEDING

Sumber : breastfeeding.hypermart.net web

FOR BABY

    1. Due to the anti-infective properties of breastmilk, breastfed babies tend to have less incidence of or less pronounced symptoms of ear infections, respiratory illness, allergies, diarrhea, and vomiting.

    2. Due to the digestibility of breastmilk, breastfed babies are rarely constipated.

    3. The stools of breastfed babies are mild-smelling.

    4. SIDS (Sudden Infant Death Syndrome) is less common in breastfed babies.

    5. Breastmilk is constantly changing in its composition to meet the changing needs of the baby. It has the exact combination of protein, fats, vitamins, minerals, enzymes, and sugars needed for the human infant at various stages of his growth.

    6. Breastfed babies are constantly exposed to a variety of tastes through their mother's milk.

7. Breastfed children are at less risk for chrohn's disease and juvenile diabetes.

8. Children who were breastfed are less likely to need orthodontic work such as braces due to the unique sucking action required with breastfeeding. They also seem to have better overall dental health than formula-fed children. Children who were breastfed need speech therapy less often than those who were bottle-fed.

9. IQ levels are an average of 8 points higher in children who were breastfed.

10. Adult daughters who were breastfed are at less risk for breast cancer.

11. Adults who were breastfed have a lower risk for high cholesterol and asthma.

12. The bond between mother and child seems to be enhanced with breastfeeding.

 

FOR MOTHER

    1. Nursing immediately following delivery causes the uterus to contract lessening the risk of postpartum hemorrhage.

    2. The uterus of a breastfeeding mother shrinks to its pre-pregnancy size more quickly.

    3. Calories are burned while breastfeeding. It takes approximately 20 calories to produce an ounce of milk.

    4. Women who nurse their babies for at least 6 months lessen their chances of pre-menopausal breast cancer.

    5. Osteoporosis and cervical cancer are less common in women who breastfed.

    6. The return of fertility is delayed with breastfeeding.

    7. Breastfeeding is more economical than formula feeding. The cost of formula for 12 months is approximately $1000 - $1200.

    8. Breast milk is always available, clean, and the right temperature.

    9. Many mothers feel a special satisfaction in knowing that they alone are meeting the nutritional needs of their babies.

-->> Baca Seterusnya

07 November 2010

Berpuasa ~ Susu Ibu Tidak Akan Kering

 

Sumber: Nurul Izza Rosly (2010). Susu ibu tidak akan kering. Kosmo!. 20 Ogos.

UMUM mengetahui mengenai kebaikan susu ibu yang mengandungi antibodi melindungi bayi daripada serangan penyakit. Jika beberapa tahun lalu, menyusu badan tidak dilihat sebagai trend, kini kian ramai para ibu cenderung mempraktikkannya demi kelestarian kesihatan si kecil.

Tidak timbul lagi soal malu atau segan menyusukan anak di khalayak ramai, walaupun ada mata-mata nakal mencuri pandang.

Namun, bagi ibu yang menyusukan bayi buat pertama kali kedatangan bulan Ramadan menimbulkan sedikit kegusaran kerana khuatir pengeluaran susu berkurangan malah, mungkin tiada susu yang dapat dikeluarkan kerana menjalani ibadah puasa.

“Memang ada segelintir ibu yang berasa bimbang jika tidak dapat menghasilkan susu badan sebanyak seperti hari-hari biasa.

“Tetapi sebenarnya, para ibu tidak perlu gusar kerana penghasilan susu akan tetap sama jika aktiviti pengurusan penyusuan ibu itu dijalankan seperti normal dan ia menjadi amalan berterusan,” kata Zatul Hijanah Ramzi.

 

Elak tertekan

Menurut Zatul Hijanah yang merupakan Kaunselor Laktasi Malaysian Breastfeeding Peer Counselor (MBfPC), tanggapan sesetengah ibu mengenai susu badan akan kering ketika berpuasa adalah tidak benar.

“Walaupun kita tidak makan dan minum pada siang hari, ia tidak bermakna ibu tidak dapat menghasilkan susu yang mencukupi untuk keperluan bayi,” ujarnya.

Terang beliau, ini kerana ibu masih lagi mengambil makanan dan minuman pada waktu malam iaitu selepas berbuka dan sehingga waktu Imsak.

Bagaimanapun, tegas Zatul Hijanah, seseorang ibu tidak seharusnya mengelakkan atau mengambil mudah amalan bersahur kerana ia adalah bekalan tenaga dan air untuk tubuh ibu sepanjang hari.

“Seseorang ibu seharusnya meminum air yang mencukupi selepas berbuka sehingga waktu Imsak. Sekiranya tidak bersahur dan kekurangan air, tubuh ibu akan mengalami dehidrasi yang boleh menjadi penyebab kepada kurangnya penghasilan susu,” jelas beliau.

Bagaimanapun katanya, wanita tidak seharusnya terlalu memikirkan mengenai ibadah puasa yang akan menyebabkan mereka kekeringan susu kerana kebimbangan melampau sehingga menyebabkan stres yang sebenarnya boleh mendorong kepada kemerosotan kuantiti susu badan.

Jelas beliau penghasilan susu boleh merosot bukan disebabkan ibadah berpuasa, sebaliknya kerana stres yang dialami oleh ibu sehingga menghalang refleks ejeksi susu atau let down. Oleh itu, ibu perlu bertenang dan menjalani rutin harian seperti biasa.

 

Jangan putus asa

Malangnya bagi ibu yang beranggapan susu akan berkurangan sewaktu berpuasa, akan mula ragu-ragu dengan kebolehan mereka untuk terus membekal dan menghasilkan kuantiti susu yang banyak.

Disebabkan tanggapan itu, ada ibu yang mula berputus asa apabila melihat kuantiti susu agak berkurangan pada hari pertama berpuasa sehingga menyebabkan mereka mula mengurangkan aktiviti mengepam susu badan. Malah, ada ibu yang berhenti terus daripada berbuat demikian. Jika anda mengambil tindakan seperti itu, maka penghasilan susu akan semakin berkurangan kerana kurangnya permintaan.

“Badan kita ini unik kerana dalam proses penyusuan sebenarnya faktor dan konsep ‘permintaan dan penawaran’ adalah amat penting.

“Semasa proses penyusuan, hormon-hormon seperti prolaktin dan oksitosin akan terlibat. Prolaktin adalah hormon yang menghasilkan susu dan oksitosin pula merupakan hormon yang merembeskan keluar susu ibu. Namun begitu, terdapat satu lagi faktor yang berkait rapat dengan konsep permintaan dan penawaran tadi. Hormon yang dimaksudkan ialah Feedback Inhibitor Of Lactation (FIL) yang juga merupakan sejenis protein yang terdapat dalam susu yang berkumpul dalam payu dara ibu,” jelasnya.

FIL memberi tindak balas secara negatif kepada proses penghasilan susu. Apa yang dimaksudkan dengan tindak balas negatif tersebut?

FIL akan mula berkumpul dalam payu dara apabila kurangnya rangsangan dan payu dara tidak dikosongkan dengan betul (hanya sedikit susu yang dikeluarkan daripada payu dara). Tidak kiralah sama ada kekurangan rangsangan itu daripada kurangnya hisapan oleh bayi atau pun kurangnya aktiviti mengepam keluar susu sewaktu bayi tidak bersama ibu.

Tahap FIL yang tinggi ini akan mula memberikan isyarat agar penghasilan susu perlu dikurangkan kerana kurangnya permintaan.

“Ia akan menjadi sebaliknya pula jika payu dara sering dikosongkan. Peratusan FIL dalam payu dara akan menjadi rendah dan seterusnya menghantar isyarat supaya lebih banyak susu perlu dihasilkan oleh ibu.

PARA ibu yang menyusukan bayi ketika bulan puasa perlu mengepam susu dengan lebih kerap berbanding bulan-bulan biasa.

 


 

“Oleh itu, susukan bayi dengan kerap dan bagi ibu yang bekerjaya atau pun yang berjauhan dengan bayi pula, jangan lupa untuk mengepam susu pada setiap dua jam atau tiga jam sekali,” jelasnya.

Terang beliau, kaum ibu juga tidak perlu bimbang mengenai zat dan nutrien dalam susu badan sepanjang bulan Ramadan.

 

Berlatih sejak Syaaban

Sementara itu, wanita yang bakal menimang cahaya mata kelima, Kartina Md. Khalid, 37, memberitahu, pengalaman menyusukan bayi pada bulan Ramadan adalah agak sukar dan mencabar kerana badan mudah menjadi letih.

“Apa yang saya lakukan adalah mengambil makanan yang seimbang dan mengatur program pemakanan sendiri. Apabila bekerja, saya akan mengepam susu untuk anak saya.

“Pada dua minggu terakhir Syaaban, saya melatih diri saya supaya kurangkan makan tengah hari dan dalam masa yang sama mengambil lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran,” katanya yang merupakan penterjemah dan penyunting sambilan.

Tambahnya, menyusukan anak lelaki lebih mencabar dan ibu memerlukan lebih banyak tenaga. Untuk itu si ibu perlu makan nasi yang banyak ketika bersahur manakala bagi anak perempuan pula, si ibu boleh mengurangkan pengambilan nasi tetapi melebihkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran.

“Para ibu tidak perlu risau kerana susu badan sentiasa ada. Ibu perlu mencari rentak badan sendiri. Pada awal Ramadan memang meletihkan terutamanya pada tiga hari pertama berpuasa.

“Kita akan lihat perbezaan kuantiti dan kualiti pada bulan puasa. Apa yang perlu dilakukan adalah ubah corak pemakanan dengan minum lebih banyak air dan pam susu dengan lebih kerap,” ujarnya.

Tegas Kartina, jangan sekali-kali berhenti menyusukan anak kerana jika permintaan susu kurang, pengeluaran akan turut merosot.

 

 

 

1 Hari 1 Tazkirah: Dari Umar bin Khattab r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: Yang paling aku takutkan terhadap ummatku ialah si munafiq (orang fasiq yang riya’) yang pandai pada lidah (bercakap perkara-perkara keilmuan tetapi dirinya kosong dari iman dan amal). (HR Baihaqi)

-->> Baca Seterusnya

Teknik Penyimpanan Susu Ibu

Artikel dari Duniasusuibu.com

 

Sumber: (2010). Teknik menyimpan susu ibu. Utusan Online. 15 Ogos.

MINGGU Penyusuan Ibu Sedunia yang berlangsung 1 hingga 7 Ogos lalu menunjukkan kesungguhan pelbagai pihak untuk meningkatkan kesedaran tentang kebaikan susu ibu.

Satu perkara menarik tentang topik ini adalah berkaitan kaedah menyimpan perahan susu ibu.

Sekiranya memerah susu di tempat kerja, sebaik-baiknya simpan perahan susu ibu di dalam peti sejuk. Jika di tempat anda bekerja tidak ada peti sejuk, bolehlah disimpan dengan menggunakan cara ini:

Guna kotak ‘piknik’ yang boleh memuatkan bahan penyejuk (cooling element) dan sekurang-kurangnya dua botol susu. Ini adalah antara kaedah terbaik demi memastikan perahan susu ibu sentiasa sejuk sebelum tiba di rumah. Gunakan termos air panas yang diubahsuai supaya ia sejuk. Mula dengan memasukkan ketulan-ketulan ais ke dalamnya beberapa hari sebelum anda mula bekerja. Isikan juga ketulan ais sebelum dibawa ke tempat bekerja. Buangkan semua ketulan ais sebelum isi perahan susu ibu. Cara ini lebih mudah daripada berulang-alik ke rumah untuk menyusukan bayi.

Ibu perlu memerah susu 1 – 2 kali di tempat kerja untuk di bawa balik. Perahan susu ibu boleh disimpan di dalam peti sejuk sebaik tiba di rumah untuk keperluan esok hari. Jika menggunakan termos yang berisi ketulan ais, pastikan bila anda memerah kali kedua/ketiga, perahan susu ibu mesti disejukkan terlebih dulu sebelum dicampur dengna perhan susu ibu sebelumnya.

Bekas sesuai untuk menyimpan perahan susu ibu

Bekas atau botol plastik yang boleh tahan beku dan panas.

Botol susu berukuran 120 ml.

Perahan susu ibu yang disimpan dalam peti sejuk dua pintu sebaik-baiknya dihabiskan dalam masa dua minggu. Letakkan bekas-bekas yang berisi PSI ke tempat penyejuk (chiller) rak pertama – bukan di rak di tepi pintu. (Tahan 24 jam).
Merujuk artikel “Kekal Cantik Walaupun Menyusu” minggu lalu, ia sepatutnya dibaca seperti berikut: pengambilan vitamin B6 berlebihan boleh mengurangkan pengeluaran susu bukan meningkatkan seperti yang tercatat.

 

 

1 Hari 1 Tazkirah: Dari Muaz bin Jabal r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: Penghuni syurga (selepas memasuki syurga) tidak akan menyesal kecuali pada satu masa yang mereka lalui dahulu tidak berzikir kepada Allah. (HR Tabrani)

-->> Baca Seterusnya
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...