.: Dengan Menyebut Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang :.
"4 Lil One sebuah blog yang menghimpunkan pelbagai artikel daripada web dan media cetak yang didedikasikan khas untuk memberikan maklumat, panduan dan bimbingan serta perkongsian pengalaman mengenai Kehamilan, Penyusuan Susu Ibu, Penjagaan Bayi dan Kanak-kanak, Pemakanan serta aktiviti-aktiviti yang berkaitan kekeluargaan. Semoga info-info di blog ini dapat membantu ibu bapa semua terutamanya 1st time parent."

23 February 2012

::Kids Activity:: Play Dough Alphabet

Salam Semua Para Parents,


Okeh di bawah ni kami letakkan huruf-huruf alphabet untuk para ibu bapa print kan dan buat aktivit dengan anak-anak anda. Macam mana?


Mula-mula, 'Copy' gambar di bawah nih dan cuba print. Terpulanglah sama ada nak print dalam bentuk berwarna atau pun sekadar hitam putih sahaja. Aktiviti ini di panggil Play Dough Alphabet. Caranya, lepas di printkan di kertas putih, laminatkan. Tetapi ini juga sebagai option sahaja sama ada ingin laminat atau tidak. Bagi saya, saya lebih prefer laminatkan sebabnya boleh digunakan banyak kali selepas habis aktiviti.


Okeh, selepas semua alphabet ini di print dan laminat, parent boleh la ajar anak-anak macam mana cara menletakkan atau menampalkan doh mengikut huruf-huruf di kertas tersebut. Gunakan pelbagai warna doh bagi menarik minat mereka. Bagi mereka melakukan sendiri aktiviti tersebut dan memilih sendiri warna doh yang mereka suka.


dari aktiviti ini, parent dapat melihat sendiri dan melatih 'motor skill' dan daya tumpuan kanak-kanak berada di tahap mana selain ianya menyeronokkan bagi mereka. Selepas selesai aktivit, parent bolehlah mengajak kanak-kanak sama-sama mengemas. Kertas laminat tersebut bolehlah disimpan dan gunakan pada bila-bila masa akan datang. Cubalah, sebab, berbaloi-baloi. Tak payah nak beli buku kat kedai lagi. Print sahaja di web ini, dihalalkan kerana ianya untuk kegembiraan anak-anak yang kita sayangi. Selamat beraktiviti bersama anak anda.

 



















0 orang sumbangkan pendapat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...