.: Dengan Menyebut Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang :.
"4 Lil One sebuah blog yang menghimpunkan pelbagai artikel daripada web dan media cetak yang didedikasikan khas untuk memberikan maklumat, panduan dan bimbingan serta perkongsian pengalaman mengenai Kehamilan, Penyusuan Susu Ibu, Penjagaan Bayi dan Kanak-kanak, Pemakanan serta aktiviti-aktiviti yang berkaitan kekeluargaan. Semoga info-info di blog ini dapat membantu ibu bapa semua terutamanya 1st time parent."

17 February 2012

Waffle Sedap utk Si Comel

Apakah juadah anda untuk minum petang pada hari ini? Adakah pisang goreng, keropok lekor atau bubur kacang hijau? Mungkin anda ingin menjamah sesuatu yang lain daripada yang lain. Apa kata, anda mencuba untuk memasak waffle pada petang ini.

Waffle merupakan makanan yang terkenal terutamanya di Belgium dan juga Amerika Syarikat. Waffle boleh dimakan dengan pelbagai jenis topping seperti ais krim, coklat, strawberi, madu dan banyak lagi.

Jom kita tengok, apakah bahan-bahan dan cara-cara memasak waffle. Selamat mencuba.





Bahan-bahan ( 4 keping ):
• 1/2 cawan tepung gandum
• 75 ml susu segar
• 2 biji telur (saiz C) asingkan putihnya
• 1/2 sudu teh baking powder
• 1 sudu teh minyak masak
• 1 sudu teh gula halus
• secubit garam

Cara-cara: 
  1. Pukul putih telur dan gula hingga kembang dan gebu. Ketepikan. 
  2. Di dalam bekas berasingan, gaul rata telur kuning, tepung (ayak bersama baking powder terlebih dahulu), susu, garam, minyak masak. Masukkan adunan ini ke dlm telur putih tadi.Gaul rata.
  3. Panaskan snack maker,sapukan sedikit marjerin ke atas dulang waffle. Masukkan adunan dan bakar kira-kira 2 minit. Sedap di makan dengan jem, kaya, aiskrim atau madu.
  4. Boleh juga di masak dalam kuali. Walaupun rupa tak serupa, rasanya tetap sama.

0 orang sumbangkan pendapat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...